Digitale nabewerking

Begin deze maand heb ik een Masterclass Art Class gevolgd bij Calumet. Twee dagen training in het gebruik van digitale doka technieken in dienst van een creatief doel. Montage en beeldmanipulatie, toevoegen van schaduwen, lichtbronnen, reflecties textuur en vervorming, fotobewerkingen t.b.v. reclame en advertenties.
Nu denk je vast: Wacht eens, Simon doet toch aan portretfotografie? Dat klopt, en op het eerste gezicht zit daar ogenschijnlijk niet veel raakvlak. Maar de technieken, en de strategie achter het toepassen van die technieken, zijn wel degelijk ook binnen portretfotografie toepasbaar. Twee dagen lang heeft Violina Jeliazkova mij en de twee medecursisten ondergedompeld in nieuwe ideeën en inzichten. Als huiswerk na de eerste dag konden we eigen foto’s opnieuw bewerken. Eerst een idee ontwikkelen, plan van aanpak maken, en dan uitvoeren.
Dus ik ook aan de slag met een portretfoto van een paar jaar geleden, eentje waarop mijn stoere buurman (ook in de meest recente Viva te bewonderen trouwens) poseert. Ik wilde hem wat meer edgy maken en wat meer smoel geven. En dan blijkt dat ik in ieder geval niet voor niks naar deze training ben gegaan. Want bij de gezamenlijke bespreking van mijn huiswerk bleek dat ik af en toe toch voor een suboptimale (verkeerde) oplossing had gekozen. Oordeel zelf hieronder. Links het resultaat van mijn nabewerking, rechts het resultaat wat met enkele adviezen van Violina tot stand gekomen is.

Ronald_Voor_Na.jpg
This entry was posted in Portret, Studio and tagged , , , , .

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*